Sunday 24 November 2013

Kesabaran Sang Si Suami

gambar hiasan dari SINI...

Ramai lelaki mahu sangat cari ciri isteri yang lengkap , pandai masak . Pandai itu ini . Tapi diri ? Pun tak lengkap , Pun ada kurang , Heyy tipulah kalau kau lengkap wahai lelaki ??? Mana ada sang lengkap selain Dia . jangan nafikan itu . . 

tak perlu sesempurna dan setampan NABI YUSUF, tak perlu secantik RATU BALQIS cukup lah sekadar mempunyai hati yang nurani yang sentiasa berpegang teguh dengan ALLAH s.w.t..


Pada saya lah . Tak perlu ,

Ini cerita saya . Dia tahu saya taktahu masak , Dan dia sangat tahu masak , Dia kerja pun jadi tukang masak , Cita-2 nak jadi chef hotel . Dia memang sangat pandai bab2 makanan , FNB . Tahu buat air semuaa . memang pandai . Tapi tetap makan apa pun saya masak , Selalu licin . . Dia selalu request telur dekat saya , . huu . Dia kata dia suka saya masak telur , Kadang sampai taktahu nak masak telur apa . Haha , Maybe dia rasa tu paling senang untuk saya buat . hik . Lama - lama terasa nak belajar masak macam-2 untuk dia , Dia tahu saya memang pemalas nak mampus . Ulang suara , Pemalas nak mampussss .. Tapi selalu dia bagi saya masa , Kadang bilik bersepah dia suh saya kemas , Tapi saya slalu cakap kat dia , awk kemaskan bolehh ? Nanti saya jaga tak bagi sepah , Lepastu akan sepah balik , Tapi akan berulang - ulang . Awak kemas nanti saya jaga . Haha . Dah lama baru berusaha nak kemas . Basuh baju pula . ? Sama2 kutip , saya Jalankan . Dia sidai , kadang dia jalankan , dia kutip , dia sidai , haha , kan dah kata saya pemalas nak mampuss . ? huu , Sebab saya selalu malas pakai lengan panjang , Saya kata , Awak kalau benarkan saya keluar ni awak berdosa orang nampak lengan saya . Huu , Alasan baik punyaa .  Tapi lama2 tengok dia tergolot2 bangun awal nak basuh baju semua nak pergi kerja , Saya buat , Basuh dan sidai . Peningkatan yang baik bukan ? hee . 

Walau dia baru balik kerja . Saya siap makan air semua dia yang risau , Selalu tanya saya larat atau tidak , Jangan buat kerja banyak , Saya basuh pinggan pun kadang - kadang ditolaknya saya . Nak angkat pinggan pergi dapur dalam 4 pinggan pun dia bising kata tak berat kee ? Asik tanya yang sama jaa , Larat ke , Larat ke , Jangan buat banyak kerjaa . Walau dia tahu isteri dia tidak kerja , Duduk umah on9 jerr . hee . . 

Dari dulu , Kalau dia ada kerja awal pagi , Kul 4 atau 5 pagi pun dia sanggup bangun awal sikit bawak pergi sarapan , Dating mamak dulu sebelum kerja , Haha , Sebab saya selalu kelaparan waktu-2 bergituu . Kuat makan sangat rasanya . 

Dia tak Alim , Tak warak , Tak kuat agama pum , Memang dia selalu baiki , Walau kadang- kadang separuh jalan , Haha , Walau tak kuat agama , dia selalu nak jaga saya dari pandangan manusia , Mata si manusia . Tapi kadang saya rasa cukuplah , Ini sudah cukup . Dia ada budi . 

Abdul Majid Mahmud Mathlub dalam kitabnya Al-Wajiz Fi Ahkamil Usroh al-Islamiyah dan Sayyid Sabiq dalam Fiqih Sunnah menjelaskan bahwa sebagian fuqaha berpandangan seorang suami tidak boleh menuntut istrinya secara hukum untuk melakukan pekerjaan rumah. Karena akad nikah yang terlaksana antara mereka berdua hanya bermaksud menghalalkan bergaul antara suami istri untuk menjaga kehormatan diri dan menghasilkan keturunan.

Sebenarnya isteri layan suami sahaja , Bukan buat kerja rumah . Tapi banyak yang cari isteri serbaguna . Maaf cakap , Perempuan takkan berkira , Sebab sayang . . Tapi cukup kalau bagi kami bahagia , Walau makan pakai tak cukup , Kami tetap akan jaga dan buat semua , Asalkan buat kami bahagia Dan tetap berusaha mencukupkan semua . . Jaga kami selayaknya seorang isteri . Jadi kami takkan terfikir untuk mempersoalkan pun kewajipan si suami . 

Jadi . Cukup seadanyaa . Jangan selalu lihat dan pilih , Sebenarnya si wanita yang harus pilih , Ya , Bagi saya , si wanita yang harus pilih sebab ? Takkan dia nak yang susah ? habislah kelengkapan hidup dia dan anak nanti ?? Takkan nak yang tak beragama kuat , Habis nanti anak - anak jadi apa . Siapa nak ajar kami hingga syurga !? Tapi kami tak memilih , Kami ada hati , Kami ramai yang mahu hati yang ikhlas . Bila hati lelaki ikhlas , Tanggung jawab akan terasa sendiri . betul tak lelaki ?  

Nak yang tahu macam - macam bolehh sangat , Tapi bayar selayaknya dia , Yalah . mu kerja , ada kemahiran , Orang bayar atas kemahiran kamu , Isteri sendiri takkan berkira ?? Kalau nak ungkit makan yang dibagi , Tempat tinggal yang diberi . Anak-anak yang dibagi makan . Ohh stoplah , tak payahlahh kahwin And takpayah terfikir pun nak kahwin . , Tanggungjawab dah memang begitu , Tak puas hati jumpa Tuhan , Tanya dan mintak kelonggaran pada tuhan . 

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: “Jika aku boleh memerintahkan seseorang untuk menyembah yang lain, aku akan memerintahkan isteri untuk menyembah suaminya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Tanya pada nabi Allah , Kenapa ada hadis bergitu ? Hadis bergitu bukan tunjuk lelaki tu bos/tuan untuk disembah - sembah . Tapi kerana kewajipan suami sangat tinggi menurut islam . Memang sangat tinggi . Mendidik semua kerja suami . Kerana apa lelaki yang dipilih jadi imam . ? Pemimpin ? Bukan senang . . ! Bukan senang . ! Andai lengkap semua , Aku yakin sang isteri pun sanggup sembah suami selayaknya dia . Dek kerana kesanggupan mengorban diri untuk memberi yang lengkap untuk seorang manusia . Anak ? berapa manusia pula selepas itu . ? Menanggung lagi dosa dosa kami . Besar . Sangat berat . .
Kata umi ku , Suami nanti , Nak masuk syurga , Diheret oleh isteri dan anak - anak . Allah . Besar tanggungjawabnyaa . 


gambar hiasan dari SINI....


Panjang benor aku tulis . Maaf lah andai ada terasa , Semua orang pandangan tak sama . Takkan sama . Jadi . Andai ada ketidakpuasan maafkan . Sedangkan saya dengan dia dah 4tahun kenal pasal menda kecik pun lain pemikiran , Apa lagi kita yang tak pernah bertegur sapa pun . Sekian 

Adakah yang sama pemikiran dia dengan saya ? Dan adakah lelaki yang berfikiran bergini ?


Diambil dari cerita sendiri  SINI....

No comments:

Post a Comment